Damen zet autonoom varen in hogere versnelling | Automatisering | PMA

2021-12-01 04:21:34 By : Ms. Evelyn Fu

Damen Shipyards en Sea Machines Robotics zijn een samenwerking aangegaan om de toepassing van systemen voor het vermijden van aanvaringen aan boord van Damen-schepen te onderzoeken. De Triton-technologie van Damen is de verbindende schakel tussen de autonome technologie aan boord, onshore monitoring en data-analyse.

De afgelopen vier jaar heeft Damen Shipyards Group geïnvesteerd in autonome scheepvaarttechnologie. De scheepsbouwer heeft deelgenomen aan verschillende gezamenlijke industriële projecten om de haalbaarheid van autonome technologie te onderzoeken. Damen gaat nu de volgende fase in door een strategische alliantie aan te gaan met het in Boston gevestigde bedrijf. De alliantie heeft tot doel de acceptatie van navigatietechnologie te versnellen om de autonomie op door Damen gebouwde schepen te vergroten.

Toine Cleophas, manager bij Damen: “Deze alliantie zal een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de strategie van Damen, die is gebaseerd op de continue ontwikkeling van digitalisering, duurzaamheid en operational excellence van onze producten en diensten. De samenwerking maakt deel uit van ons Smart Ship R&D-programma en zal de klantwaarde vergroten door een meer gedigitaliseerd Damen-portfolio te ondersteunen.”

In eerste instantie zal Damen de Sea Machines SM300-technologie toepassen voor autonoom varen en afstandsbediening in haar testomgeving. Op deze manier is het mogelijk om de integratiecomplexiteit en systeemprestaties op elk type Damen-schip te voorspellen. Door deze oplossing te integreren in softwaremodellen komt een digitale tweeling van het schip beschikbaar en zijn de voordelen van autonome technologie al zichtbaar voor installatie aan boord.

Hieronder een video over de SM300 technologie voor het detecteren en ontwijken van obstakels tijdens het zeilen (afbeelding: Sea Machines). Tekst gaat verder onder de video.

Cleophas: “Bij Damen zien we niet zozeer autonome schepen als wel onbemande 'spookschepen' die geruisloos de oceanen doorploegen. Wij leveren schepen waar een aantal taken geautomatiseerd zijn, zodat de bemanning die taken kan uitvoeren waar nog menselijke tussenkomst nodig is, zoals de werkzaamheden die nodig zijn bij aankomst van het schip in de haven. In sommige situaties kan een volledig autonoom vaartuig nodig zijn, in andere gevallen worden alleen delen van de operaties geautomatiseerd om de bemanning aan boord te ondersteunen en daarmee de veiligheid en efficiëntie te vergroten.”

"Damen's alliantie met Sea Machines geeft een duidelijk signaal aan de industrie dat de adoptie van autonome maritieme technologie snel nadert en zeer in trek is bij commerciële operators", zegt Michael G. Johnson, CEO van Sea Machines. “We voorzien een toekomst waarin de meeste, zo niet alle, nieuw gebouwde schepen standaard over autonome technologie zullen beschikken. Deze samenwerking zal de positie van Sea Machines als de 'go-to' leverancier van geavanceerde maritieme technologie versnellen en ervoor zorgen dat Damen de komende jaren een innovatieve marktleider blijft. ''

Het Sea Machine-systeem voor het vermijden van botsingen kan de bemanning op verschillende manieren ondersteunen. Het SM300-systeem plaatst de navigator in een toezichthoudende rol, waardoor hij kan multitasken of zelfs kan rusten terwijl het schip zijn route navigeert en aanvaringen op basis van COLREG vermijdt. Door het gebruik van meerdere sensoren, zoals radar en camera's, in combinatie met machine learning-algoritmen, leert het kunstmatige intelligentiesysteem objecten te herkennen en het schip veilig naar zijn bestemming te manoeuvreren.

Nu de nieuwe samenwerking van de grond komt, zet Damen haar interne Smart Ship-programma voort. Het Damen Triton-platform, dat deel uitmaakt van dit programma, legt al een dataverbinding tussen schip en wal. Triton levert scheepsgegevens aan een breed scala aan gebruikers, met of zonder data-analyse, wat de weg vrijmaakt voor meer efficiëntie en duurzaamheid in operaties.

Ook in de samenwerking met Sea Machines zal de Triton-technologie een verbindende schakel zijn tussen de autonome technologie aan boord, de onshore monitoring en data-analyse.

Sea Machines, met hoofdkantoor in het internationale technische centrum van Boston en wereldwijd actief, is de marktleider in autonome commando- en waarnemingssystemen voor de maritieme industrie. Het bedrijf is opgericht in 2015 en bouwt autonome maritieme software en systemen die de veiligheid, efficiëntie en prestaties van schepen, werkboten en commerciële passagiersschepen verbeteren. Lees meer op sea-machines.com.

Blijf op de hoogte van het laatste IA-nieuws en ontvang elke twee weken een e-mail.

Deze editie bevat: 'Promoting technology', 'Shifting poles' en 'ATEX, alles duidelijk?'

Bent u nog niet bekend met Automatie | PMA? Vraag hier uw proefabonnement aan en ontvang 2 gratis proefnummers.

© 2021 Automatisering | PMA. Alle rechten voorbehouden.